fredag 9 mars 2012

Måleri på tyg?

Jag är med i en målerigrupp och målar/tecknar varje tisdag. De som är med i gruppen är ca. 25 år äldre än mig och har väldigt stor erfarenhet av måleri. Jag har såå mycket att lära av dem, de är fantastiskt duktiga på det de gör och jag är så otroligt tacksam att jag får vara med! Förra gången gjorde vi en fågelstudie. Jag blev inspirerad till att göra denna typ av motiv som textilmåleri/tryck, det skulle bli så coolt! När jag har övat upp mig lite ska jag nog byta ut tavlor och papper mot ekotyg och sen sy linnen/t-shirts av det.


Efter de första skisserna. 

Bakgrunden bearbetad, något för mörk.
Uppljusad bakgrund och nästintill färdig, nu ska bara några linjer förstärkas innan den är klar.

4 kommentarer:

  1. Har du gjort denna fina?! Perfekt på en tröja!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har gjort den. Vi arbetade med laseringar och jordfärger.. Först skulle vi snabbskissa upp fågeln med svart kol, sedan lasera över med en ljusare jordfärg. Sen skulle vi vända pappret upp och ned och skissa av fågeln med rödkrita utan att titta på pappret. Sedan lasera över igen med en någon mellanmörk jordfärg. Sedan vända ytterligare en gång och skissa med vitkrita med vänster hand. Sedan arbeta vidare med bliden tills vi var nöjda. Jag är inte riktigt färdig med denna ännu men på god väg. Det är jättekul att få svåra uppgifter, man utvecklas liksom lite snabbare då : )

    SvaraRadera