lördag 21 januari 2012

Bits and pieces


Foldräktsblusen är nu isärklippt, jag har även klippt ut delarna i det nya tyget och börjat sy ihop, manchetter, krage m.m. Som ni ser har jag sparat halva plagget för att kunna se exakt hur den ska sys ihop. Jag vill att denna blus som ska tillhöra folkdräkten ska vara så lik originalet som möjligt.









Nu är blusens alla delar ihopsydda, nu är det bara hyskor och hakar kvar att sy fast längs framkanten och vid manchetterna. Dagen gick, det blev mörkare ute, mörkare blev även de sista bilderna :) Man känner sig rätt nöjd när man lyckats få ihop allt som man hade tänkt sig. Den blev fin! Hoppas nu att lillasyster som ska bära denna med folkdräkten också blir nöjd.






Originalet

4 kommentarer:

  1. Gillar oket på den röda klänningen! Det är väl ok det heter, det på axeln? OCH väntar spänt på hur blusen ska bli.

    SvaraRadera
  2. Ok heter det ja, det kom fram mer när jag tog bort ärmarna, håller just i denna stund på med den röda, sätter fast kjolen, sen är det bara fåll och knappar kvar : ) Blusen ska jag göra till helgen så då får du hålla utkik ; )

    SvaraRadera
  3. Åh den ser jättefin ut! Ska bli spännande att prova!

    SvaraRadera