onsdag 1 februari 2012

Långkjol blir klänning


Fick syn på denna kjol i en seconhandbutik och såg potential i den direkt. Älskar blommönstret och färgerna. 



Efter en del skissande kom jag fram till att jag vill behålla så mycket som möjligt av det fina tyget, så det får bli en långklänning som ser ut ung. såhär. 



Förändringar:

Sprätt upp stygnen i linningen. Nu är det viktigt att blixtlåset är så pass mycket nerdraget så att det inte åker av upptill. Sy ev. några stygn längst upp på varje sida eller sätt en nål så att det inte åker av när du provar plagget.
Prova plagget, mät och markera ut en ny linje i ryggen efter tycke och smak. Lägg till sömsmån (extra kant så att plagget inte blir mindre än vad du planerat)om det behövs och klipp sedan i markeringen.




I många plagg fins det insnitt som gör plagget figursytt, så även i denna kjol. Jag behövde ta in lite extra i ryggen och använde mig helt enkelt av de insnitt som redan fanns. Antingen behåller man dem som de är, syr in ännu mer eller tar bort (sprätter upp stygnen) efter behov. Man "klämmer" ihop tyget på avigsidan (baksidan), markerar och syr sedan ihop insnittet.
                  Såhär viker man tyget från avigsidan och syr i markeringen.

Kjolen från avigsidan: Insnitten viks sedan mot mitten och linningen nålas fast igen.




Såhär ser nu klänningen ut i ryggen. Ett par hyskor ska sys fast ovanför blixtlåset innan ryggen är helt färdig. Nu börjar klänningen ta form, skulle kunna användas som den är med ett enkelt skärp i midjan, men jag har några idéer till på gång till denna lilla skönhet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar