lördag 21 januari 2012

Blus från folkdräkt

Denna blus hittades tillsammans med en folkdräkt på en gård som finns inom släkten. Blusen som en gång varit vit är nu brunaktig och fläckig och den är så välanvänd att den på sina ställen håller på att släppa i sömmarna. Kanske tillhörde denna blus ett av de få finare plagg man ägde. Det är en speciell känsla att plagget burits inom släkten, troligen även av min pappas mormor. Nu är den så sliten att den inte längre kan användas. Min första tanke när jag såg den var att om jag inte kan rädda tyget så kan jag åtminstone ge modellen nytt liv. Så med inspiration ur denna blus vill jag skapa nya plagg, först en exakt kopia som ska tillhöra dräkten, sen kanske en variant på en blus av den ursprungliga modellen och en jacka. Jag gillar skärningen med oket och den höga svängda kragen.



Jag tycker att dräkten är så vacker, och kolla in broderiet på väskan, så enkelt men så fint!



Den nya blusen är sydd i ekologisk bomullspoplin från Sonias Textilateljé (Certifierad av Control Union och IMO Schweiz Certifierad enligt GOTS/IVN).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar