lördag 21 januari 2012

Kavaj a' la 80-tal


Hittade denna vita kavaj som nog har sitt ursprung i en gammal vit gardin från - jag skulle gissa på 80-talet :) men jag gillar modellen så jag ska använda mig av den och göra en ny kavaj. Den rundade kragen framtill kommer att ersättas med något som inte påminner lika mycket om ett par hängande hundöron..



Första steget är att prova plagget, markera ev. ändringar. Sen gäller det att våga klippa loss de delar du behöver för att göra ett nytt plagg. Sprätt inte upp sömmarna, det tar en evighet. Klipp istället och lägg sen till sömsmån på det nya tyget. Det räcker att du klipper loss "halva" plagget, resten kan du använda för att titta hur det är konstruerat när du ska sy ihop det nya.


Här är nu ett ryggstycke (ska också delas på mitten) en tvådelad ärm och ett framstycke. 


Klipp bort ev. ändringar. Om du ska göra plagget större kan du lägga till dina ändringar på tyget.


Här ser ni att jag delat på ryggstycket och lagt det mot en vikt kant på tyget. Delarna ligger alltså nu på dubbelt tyg. Om det finns insnitt i plagget kan dessa klippas upp precis som jag gjort på ryggstyckets axel. 


Alla delar klipps till med 1cm sömsmån, här ser ni att jag ändrat kragen på framstycket (som ligger längst till höger) och gjort den spetsigare.


Jag har även konstruerat en infodring till framstycket som ska sitta på insidan för att det ska bli en snygg framkant på kavajen.


Nu har jag alla delar och det är dags att börja sy.

                                   
                  Infodring mitt fram
Infodring nacke

Ärmar:
Den brantaste delen på ärmkullen (de som på bilden ligger mot varandra) ska sedan sitta mot kavajens framstycke.

                                          
                 Nålar och syr fast ärmarna efter att ha sytt ihop axelsömmarna

                                                  
                                                                
                              Syr ihop undersida ärm och sidsöm


                 

Infodringar sys fast nertill på ärmarna för snyggare uppvikning.






Nu börjar kavajen ta form, ska bara sy fållen längst ner och stryka den. Väldigt enkel modell att sy. Ett tips är att titta på hur plagget du utgår ifrån är sytt och bara försöka göra likadant. Nästa gång jag syr ett nytt plagg blir det i något ekologiskt tyg, har beställt tygprover och börjat kolla runt lite vad som finns. 

                          


Färdig!
(så småningom - när jag fixat en schysst kamera och ett stativ - kommer jag att lägga in bilder på outfits och då hoppas jag att bilden kan ge mer rättvisa åt den verkliga looken. Det är svårt att fota svarta plagg och få detaljerna att synas utan att det ser konstigt ut)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar