lördag 15 december 2012

Virkade tossor

En tossa flera tossor, ja så säger iallafall jag även om ordet används mest för barn. Inneskor är det inte, mockasiner är det inte, sockor är det inte heller så tossor är ett alldeles perfekt ord till dessa två. De är ganska enkla att göra, man börjar med att virka ihop tre maskor till en ring, (varv ett och två: 2fm i varje fm(18),varv 3 utan ökning, varv fyra: 2fm i varannan fm, varv 5 utan ökning, varv 6: 2fm i var tredje fm) osv... tills arbetet är lagom stort till din fot, sen slutar du öka och virkar på tills arb. nästan når vristen. Sen virkar du från sida till sida - vänder arbetet på sidorna istället för att virka runt - och gör så tills den når hälen. Vänd sedan ut och in och virka ihop vid hälen. Jag har virkat på en kant där jag minskat på varje varv på två ställen framtill vid vristen. Jag minskade även ett par gånger mitt bak. Broderiet är inspirerat av Heart of Lovikka.

2 kommentarer:

  1. De är underbara, jag blir sugen på att virka lite igen! Kram

    SvaraRadera
  2. Superfina Ika! KRAM! / Hanna

    SvaraRadera